Eendracht speelt drie eenakters van Herman Heijermans

Gepubliceerd op: za 21 november 2015, 09:59u

Rederijkerskamer Eendracht presenteert:

Drie eenakters van Herman Heijermans

Vrijdag 15, zaterdag 16
en zondagmiddag 17 april 2016

Na Tom Lanoye, Alan Ayckbourn en William Shakespeare duikt Eendracht in werk van Herman Heijermans. Bij de begrafenis van Herman Heijermans in 1924 stonden de mensen rijen dik langs de weg waar de koets met de doodskist reed. Hij was een nationale beroemdheid. 

Ruim honderd jaar later is het werk van Heijermans nog steeds adembenemend mooi, vlijmscherp en humoristisch. Eendracht heeft gekozen voor drie Eenakters, die samen een mooi beeld van het vakmanschap van de schrijver geven. 

Het kamerscherm

De avond begint met Het Kamerscherm. De oorspronkelijke titel is ‘Het Kamerschut’, door Heijermans geschreven in 1903. Hij noemt het zelf: ‘een klucht in één bedrijf’, maar je zou het ook een absurde komedie kunnen noemen.

In het huis van een ouderpaar draait alles om hun eerste kind, dat achter een kamerscherm in de kamer ligt. Meer dan honderd jaar geleden ging dat eigenlijk niet anders dan tegenwoordig. Dit wordt nog benadrukt doordat Maaike van den Hoek het stuk in haar bewerking naar nu heeft gehaald. Maar de kern blijft precies hetzelfde.

Bekijk het foto-album van 'Het Kamerscherm' op Facebook...

Het Kind

De tweede eenakter is Het Kind , eveneens uit 1903. Ook dit stuk draait om de geboorte van een kind, maar het is volstrekt anders. Heijermans zelf noemt het een ‘drama in één bedrijf’, en dat is het zeker.

Een ouderpaar heeft eindelijk een kind gekregen, maar het kind blijkt blind te zijn. Wat nu? Wat voor leven staat dit kind te wachten? Is zo’n leven wel menswaardig?

Heijermans roept een gespannen, bijna Scandinavische sfeer op, met veel geladen stilte en – in onze voorstelling - veel muziek. Ook dit stuk is tijdloos en als zodanig bewerkt door Herry Cornelius.

Bekijk het foto-album van 'Het Kind' op Facebook...

Pitten

We sluiten de avond af met Pitten uit 1918. Pitten betekent: op de souffleur spelen. Heijermans schreef dit hilarische stuk bij het jubileum van de souffleur van zijn gezelschap. We zien een toneelgezelschap dat nog één dag heeft om een voorstelling in te studeren. Het moet een spannend stuk worden met veel geluids- en lichteffecten. Maar…. geen van de spelers kent zijn rol. Dat drijft de regisseur tot wanhoop en de souffleur krijgt de schuld dat het niet goed loopt. 

Tegenwoordig gaat dit alles natuurlijk anders, hoewel….. Onze voorstelling speelt dan ook in de tijd van Heijermans zelf, en zorgt voor een dolkomische afsluiting van een avondje Heijermans.

Bekijk het foto-album van 'Pitten' op onze Facebook-pagina...

.